HKScan Finland Oy:n Mellilän tuotantolaitoksen henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet. Neuvottelujen piirissä oli koko tuotantolaitoksen henkilöstö, n. 40 henkeä.

Liha-alan kilpailutilanne Suomessa on kireä ja liiketoimintaympäristö haastava muun muassa Venäjän EU:lle asettaman sianlihan tuontikiellon ja EU:n sianlihan ylituotannon vuoksi. Parantaakseen kannattavuuttaan HKScan Finland sopeuttaa sianlihan teurastuskapasiteettia vallitsevaan markkinatilanteeseen.

Toimintojen tehostamiseksi teurastuskapasiteettia Mellilässä supistetaan ja keskitetään Forssaan. Mellilään jää edelleen emakoiden teurastus, joka hoidetaan jatkossa pienemmällä henkilöstömäärällä. Mellilän tuotantolaitos on toiminnassa kaikkina arkipäivinä.

Irtisanomisperusteiset henkilöstövaikutukset kohdistuvat Mellilän tuotantolaitoksessa yhteensä 23 henkilöön. Osalle muutoksen kohteena olevista voidaan tarjota työtä HKScanin muilla tuotantolaitoksilla. Muutokset toteutetaan pääosin vielä tammikuun aikana ja niistä aiheutuu noin miljoonan euron kustannussäästö.

HKScan-konserni työllistää Suomessa noin 2 800 henkilöä.

Samuli Eskola, Suomen ja Baltian kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja, HKScan Group

Soittopyyntöjä hänelle välittää:
Marja Siltala
, viestintäjohtaja, markkina-alue Suomi, etunimi.sukunimi@hkscan.com, puh. 010 570 2290

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto on n. 2,1 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700. Yhtiö on Euroopan johtavia lihayrityksiä.