Tutkimusten mukaan suomalaisten jodinsaanti on liian vähäistä ja tämän vuoksi Valtion ravitsemusneuvottelukunta suosittaa elintarviketeollisuutta siirtymään jodioidun suolan käyttöön. Näin turvataan väestön riittävä jodin saanti. Jodi on välttämätön kivennäisaine, jota Suomen maaperässä on luontaisesti hyvin vähän. Merkittävä jodin puutos voi aiheuttaa kilpirauhasen suurentumisen sekä häiritä kasvua ja kehitystä lapsilla.

HKScan Finland Oy on selvittänyt jodioituun suolaan siirtymistä tuotekategorioissaan ja tarkoituksena on siirtyä käyttämään jodioitua suolaa kaikissa HK, Via ja Kariniemen merkillä myytävissä tuotteissa vuodenvaihteesta lähtien.

HKScan Finlandin merkitys ruuan valmistajana on Suomessa suuri. Yrityksen valmistamia tuotteita on useimpien suomalaisten ruokapöydissä. Liha ja lihavalmisteet ovat myös merkittävä suolan lähde, joten siirtymisellä jodioidun suolan käyttöön on myös kansanterveydellistä vaikutusta.

Tavoitteena edelleen suolan vähentäminen

Jodioidun suolan käyttö on helpoin tapa lisätä jodin saantia ja ennaltaehkäistä jodin puutosta. Jodioidun suolan käyttö monipuolisesti eri tuoteryhmissä turvaa väestön jodinsaannin, vaikka suolan saannin vähentämistä edelleen suositellaan ravitsemussuosituksissa. HKScan Finland on pyrkinyt määrätietoisesti vähentämään suolan määrää tuotteistaan. Vuonna 2014 tuotteissa oli noin 70 000 kg vähemmän suolaa verrattuna vuoden 2007 tasoon, jolloin tuotekehitykselle luotiin tarkemmat ravitsemukselliset kriteerit.

Jodioidun suolan käyttö näkyy HKScan Finlandin tuotteiden ainesosissa, johon suola merkitään jatkossa ”jodioitu suola”. Pakkausmerkinnöissä muutos näkyy vuoden 2016 aikana.

Ravitsemusasiantuntija Soile Käkönen, HKScan Finland Oy, puh. 010 570 2444, sähköposti soile.kakonen(at)hkscan.com

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Konsernimme myy, markkinoi ja valmistaa korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. Vuonna 2014 HKScanin liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 700. Yhtiö on Euroopan johtavia lihayrityksiä.