Vuonna 1976 Lasse Virén voitti olympiakultaa Montrealin kesäolympialaisissa sekä 5 000 m että 10 000 m juoksussa. Miss Suomeksi valittiin Suvi Lukkarinen ja hänen ensimmäiseksi perintöprinsessakseen Riitta Väisänen. Samana vuonna Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa ja Silvia Sommerlath vihittiin avioliittoon Tukholmassa. 5409_hk_kabanossi_original_400g_p.jpgVuonna 1976 kirjoitettiin myös HK Kabanossin® resepti ja yhden maamme kautta aikojen suosituimman grillimakkaran valmistus aloitettiin. HK Kabanossi® täyttää maaliskuussa 2016 40 vuotta.

Resepti kirjoitettiin kertakäyttölautasen pohjaan

Vuonna 1975 syntyi ajatus, että seuraavana kesänä olisi saatava uusi tuote makkaramarkkinoille. Tuotekehityksessä päätettiin kehittää A-luokan grillimakkara HK Sinisen Lenkin ja HK Camping -grillimakkaran rinnalle. Vaikutteita haettiin tuolloin Keski-Euroopasta. Kabanossi on Unkarissa ja Itävallassa tunnettu kestomakkarana.

- Kestomakkara olisi ollut kuitenkin liian kallis ja soveltumaton grillattavaksi. Niinpä Kabanossista päätettiin tehdä korkealuokkainen A-luokan keittomakkara, joka sopii grillattavaksi, kertoo HKScan Finland Oy:n markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

15.3.1976 pidettiin Helsingissä Vanhalla Talvitiellä tuotannon neuvotteluhuoneessa uuden makkaran reseptinkirjoitushetki. Tuolloinen tuotantojohtaja kirjoitti uuden reseptin kertakäyttölautasen pohjaan. Mainittu resepti toimi samalla suuntaa-antavana tuotelaskelmana.

Kabanossia ostetaan 8 miljoonaa pakettia vuodessa

Kabanossista tuli menestys. Se on ollut suomalaisten kesän lempiruokaa kaikkien näiden 40 vuoden ajan.

- Kesällä, touko-elokuussa myydään n. 60 prosenttia Kabanossin koko vuoden myyntivolyymista. HK Kabanossi® Originalin ja makuvarianttien välillä myynti jakautuu fifty-fifty. Makuvariantit ovat vuosi vuodelta kasvattaneet osuuttaan. Suosituin maku on juusto ja seuraavaksi suosituin savupekoni. Makkaran grillikausi alkaa perinteisesti pääsiäisenä, joten ensimmäinen myyntipiikki tänä vuonna on jo nyt maaliskuussa, kertoo Järvinen.

Yli 50 makuvarianttia

Kabanossi on uudistunut neljän vuosikymmenen aikana aina vallitsevien trendien mukaisesti. Kevyttä silloin, kun se oli pop ja pihvejä silloin, kun haluttiin vaihtelua muotoon. Joka kesä Kabanossi on saanut uusia makuvariantteja kulloistenkin trendien mukaan.

- Myydyin versio on kautta vuosien ollut HK Kabanossi® Original, makuvarianteista suosituimpia ovat olleet monenlaiset juustoversiot. Nyt nousussa ovat muut mausteisemmat versiot, toteaa Järvinen.

Mikä näistä on ollut oma HK Kabanossi® suosikkisi?

kabanossi_retro_p.jpg1996 Juusto
2015 Salsiccia
2015 Pekoni & Parmesaani
2015 Karski Balkan

Kabanossi Original pakkauskokoja on vuosien varrella ollut useita: 400 g, 500g, 700 g, 800 g, 1 kg, 1,25 kg.

Kesän 2016 uutuusmaut ovat HK Kabanossi® Smoky Bacon & Cheese, HK Kabanossi® Rio Picante ja HK Kabanossi® Pekonitikkari.

”Ne on tuolla lihatiskissä”

Kabanossin markkinointia tehostettiin alkuvuosina myymäläkiertueella, jossa unkarilainen orkesteri kiersi Suomen myymälöitä. Kabanossi-mainokset ovat jääneet vuosien varrella myös hyvin suomalaisten mieleen. Joistakin televisiomainoksista on tullut jopa klassikoita.

Tässä muutama:
Lihatiski: https://www.youtube.com/watch?v=xL4rNXH6_XM
Jaatinen: https://www.youtube.com/watch?v=pxw-AsQMw9A

HKScan Finland Oy, markkinointijohtaja Mikko Järvinen puh. 010 570 2381
HKScan Finland Oy, kategoriapäällikkö Marika Rikkonen puh. 010 570 8113
Sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com
www.hookoo.fi

HKScan on johtava pohjoismainen lihaosaaja. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2015 oli 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 400. HKScanin tuotemerkkejä Suomessa ovat mm. HK ja Kariniemen.