HKScan on käynnistänyt Euran tuotantolaitoksen henkilöstöä koskevat mittavat koulutukset. Henkilöstöä valmennetaan Raumalle sijoittuvan uuden siipikarjatuotantolaitoksen käyttöönottoon. Tuotanto käynnistyy Raumalla kesällä tehtävien koeajojen jälkeen syksyllä 2017 ja sitä ennen henkilöstön on perehdyttävä uudenlaiseen tapaan toimia. Modernit prosessit vaativat paljon uutta osaamista ja siipikarja-alan parhaimmat osaajat.

Koulutus on suuri koko Suomen mittakaavassa

Kyseessä on koko Suomen mittakaavassakin suuri ammatillisen koulutuksen ponnistus. Kaikki Rauman tuotantolaitokselle siirtyvät saavat koulutusta. Koulutus toteutetaan myös poikkeuksellisen nopealla aikataululla, sillä osa koulutettavista teemoista on käsiteltävä jo ennen Rauman tuotantolaitoksen käynnistystä. Uuden tuotantolaitoksen henkilöstö tehtävästä ja työkokemuksen pituudesta riippumatta on koulutettava uusiin nykyaikaisiin koneisiin ja laitteisiin.

Tarjolla tutkintoja ja täydennyskoulutusta

Käytännössä Euran henkilöstö osallistuu joko kestoltaan pidempään tutkintokoulutukseen tai vaihtoehtoisesti lyhempään täydennyskoulutukseen. Jokaiselle työntekijälle tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, joka sisältää lähiopetuspäiviä ja käytännön harjoittelua uudessa tuotantolaitoksessa. Tutkintovaihtoehtoja on paljon: perustutkintoja, ammattitutkintoja ja erikoisammattitutkintoja. Tutkintokoulutukset jatkuvat ainakin vuodelle 2018 ja takaavat kaikille tutkinnon suorittaville tavoitteellisen osaamisen kehittymisen.
Henkilöstö on lähtenyt innolla mukaan hankkimaan uusia taitoja, joita uuden sukupolven tuotantotyössä tarvitaan. Myös tutkintokoulutuksiin on osallistumassa paljon eri tuotantovaiheiden henkilöstöä.

Ensi vuoden alussa voimaanastuva ammatillisen koulutuksen lainsäädännön muutos tuo paljon hyviä vaihtoehtoja koulutuksen toteuttamiseen. HKScan on jo nyt hyödyntänyt tehokkaasti näitä vaihtoehtoja. Opiskelijoilla on esimerkiksi aidosti yksilöllinen opintopolku. Lisäksi koulutus toteutetaan kokonaan työpaikalla, jolloin koulutus on mahdollisimman tehokasta sekä työnantajalle että työntekijälle. Samalla opiskelijan motivaatio ja sitoutuminen omaa työnantajaa kohtaan kasvaa.

HKScanin Euran koulutusten yhteistyökumppanina ja koordinaattorina toimii Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä ja sen oppilaitokset Forssan ammatti-instituutti ja Faktia Oy.

HKScan Finland Oy, Euran tehtaan tuotantojohtaja Jussi Kosomaa, p. 010 570 2148
HKScan Finland Oy, Henkilöstöjohtaja Liisa Sihvo, p. 010 570 2247

Lounais-Hämeen ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä, rehtori Maaria Silvius, 040 3474 036, maaria.silvius(at)fai.fi