”Aurinko on paras makkaranmyyjä”

”Kylmä, viileä, kolea ja kaikin puolin kalsea huhtikuu on pysäyttänyt termisen kevään etenemisen kokonaan.” ”Suomi kuuluu laajan matalapaineen alueeseen ja useat matalan osakeskukset ohjaavat säätä.” ”Kevät otti taas takapakkia: Huomenna luvassa yli 10 senttiä lunta ja räntää.” ”Eikö tämä koskaan lopu? - Meteorologi: Ihan täysi talvi päällä”

Tällaisia otsikoita Suomen kansa on saanut viimeaikoina lukea päivästä toiseen. Valoisia iltoja on ihailtu lähinnä vain ikkunan läpi, ja pihagrillit ovat pysyneet visusti varastossa.

- Teettämämme tutkimuksen mukaan lähes joka toisen (46 %) suomalaisen grillauskausi on niin sanottu pidennetty kesäkausi. Tämä tarkoittaa sitä, että grillit viritellään käyttökuntoon heti ensimmäisinä lämpöisinä kevätpäivinä ja ne pakataan varastoon vasta myöhään syksyllä. Kylmän kevään takia tänä vuonna grillauskausi pääsee alkamaan poikkeuksellisen myöhään, kertoo HKScan Finlandin markkinointijohtaja Mikko Järvinen.

Odotettavissa selvä myyntipiikki

Kylmät säät rokottavat aina kesätuotteiden myyntiä. Tämä näkyy myös grilliherkkujen myynitilastoissa.

- Onhan se niin, että aurinko on paras makkaranmyyjä. Juhannuksena suomalainen grillaa, satoi tai paistoi, mutta muutoin ulkoruuanlaittoon houkuttelee hyvä sää. Nyt on syytä hymyyn, sillä vihdoin luvassa on sitä kovasti odotettua lämmintä säätä. Ja kyllähän tämä näkyy välittömästi grillimakkaroiden ja lihojen myyntimäärissä, iloitsee Järvinen.

Korkea lihapitoisuus on tärkein ominaisuus makkarassa

HKScan Finland Oy:n teettämän kansallisen grillaustutkimuksen mukaan makkara on suosituin grillattava. Grillikansasta sen valitsee 85 %. Seuraavana tulevat tuore porsaanliha 73 %, kasvikset 67 %, tuore broileri 63 % ja tuore naudanliha 50 %. Grillimakkarassa arvostetaan eniten korkeaa lihapitoisuutta. Peräti 77 % arvostaa juuri tätä ominaisuutta makkarassa.

- Kesällä halutaan herkutella, makkaroissakin suosiotaan kasvattavat lihaisammat, mausteiset ja karkeampirakenteiset niin sanotut artesaanimakkarat. Vain 15 % suosii makkaroita, joissa on matala rasvaprosentti. Siksi toimmekin tänä kesänä suosittuun HK Maakarit® sarjaamme uuden Katalonian Carlos -makkaran, jossa yhdistyvät chorizolle tyypilliset savustetun paprikan sekä paahdetun chilin maut, kertoo Järvinen.

- 50-vuotis juhliaan viettävään HK Camping-tuoteperheeseen toimme kesäksi Camping PoPo® makkaran, jossa on 30 % porkkanaa, näppärä tapa lisätä kasvisten käyttöä, vinkkaa Järvinen.

Grillikesän trendeiksi olemme ennustaneet seuraavia:

- ”Grill around the world” – Maailman eri grillauskulttuurien grillisuosikit löytävät tiensä suomalaisten grilleihin. USA ja Amerikan BBQ hallitsevat, mutta rinnalle nousee Etelä-Amerikan, Aasian ja Afrikan grillaus- ja makumaailmoja.

- ”Hiljaa hyvää tulee + savu” – Epäsuora grillaaminen ja savustaminen smoker-savustimella. Pulled porkin myötä on opittu, että haastavammista lihanpaloista tulee suurta herkkua pitkään miedossa lämmössä grillaamalla tai savustamalla.

- Back to the bones 3.0 – Luullisten grillattavien kolmas perättäinen voimakkaan kasvun kesä. Tähän trendiin linkittyy myös luuttomat erikoisleikkuut kuten pluma ja brisket. Pluma eli ”sulka” on porsaan fileeselästä leikattu ohut ja erityisen maukas grillattava. Pork Brisket eli porsaan rinta on pieni ja kaunissyinen liha, joka on parhaimmillaan kypsennyksen jälkeen ohueksi siivutettuna.

- Kaikkea voi grillata - Grillissä valmistetaan entistä useammin koko ateria, jälkiruokia myöten. Kasvikset löytävät entistä useammin tiensä grilliin – nyt lisukkeen sijasta myös vahvempaan rooliin.

- Yksittäisiksi kesän kuumiksi grillituotteiksi veikkaamme artesaanimakkaroita, itse tehtyjä hampurilaisia ja hot doggeja, grillipizzoja ja pekonia monissa eri muodoissa.

(Markkinointijohtaja Mikko Järvinen, HKScan Finland Oy)

HKScan Finland Oy, markkinointijohtaja Mikko Järvinen puh. 010 570 2381 sähköposti: etunimi.sukunimi@hkscan.com
www.HK.fi

#hookoo #kariniemen #ainasuomalaista Twitter @HKScanFinland