Uutuuskinkkuja on myynnissä vain rajoitettu erä

Suomalaiset syövät tänäkin jouluna noin 7 miljoonaa kiloa kinkkua. Juhlakinkku potkalla on edelleen suosituin kinkku. Vastuullinen lihantuotanto ja eläinten hyvinvointi kiinnostavat kinkunostajia entistä enemmän. Taru Antikaisen tilla Aurassa kasvatetaan porsaita, joita ei ole missään vaiheessa elinaikanaan lääkitty antibiooteilla. Ilman antibiootteja kasvaneiden porsaiden kinkuista on leikattu pieniä luuttomia juhlarullia. HK Farmarin kinkkuja tulee myyntiin noin 500 kappaleen erä. Kinkut myydään kartonkipakkauksessa.

- Vaikka nyt onkin tarjolla pieni erä antibioottivapaan kasvatuksen kinkkuja, haluamme muistuttaa, että missään HK-brändin alla myytävissä kinkuissa ei ole varoaikojen noudattamisen ansiosta mitään lääkejäämiä, vaikka porsaille olisi jossain kasvatusvaiheessa annettukin antibiootteja. Suomessa eläimiä ei lääkitä ennaltaehkäisevästi ja HKScanin tuotantoketjussa antibiootteja käytetään eläinten lääkitsemiseen huomattavasti vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin. HK-merkkinen liha on aina suomalaista, puhdasta ja turvallista lihaa, muistuttaa HKScanin Suomen markkinointi- ja kategoriajohtaja Anne Terimo.farmarin_kinkku_smarp.jpg

Antibioottivapaa kasvatus on valttia vientimarkkinoilla

Uusi porsaanliha on kehitetty vastaamaan kuluttajien odotuksia entistä terveellisemmästä ja maistuvammasta porsaanlihasta. Ensimmäinen erä Omega-3 Pork (Rypsiporsas®), No Antibiotics Ever -lihaa vietiin Aasian vaativille markkinoille viime kesänä ja lihaa markkinoidaan siellä maailman parhaana. Nyt myös suomalaiset pääsevät nauttimaan tästä; ensimmäisenä HK Farmarin joulukinkun kautta.farmarin_kinkku_smarp.jpg

- Rypsiporsas® -konseptissa porsaan ruokavaliossa on pehmeitä rasvoja suomalaisesta rypsistä, jonka vuoksi lihan rasvakoostumus muuttuu pehmeämmäksi ja sisältää Omega-3 rasvahappoja. Liha on maukkaampaa, mehevämpää ja mureampaa. Se on parempi valinta myös ruokavalion rasvan laadun kannalta. Konseptia on jatkokehitetty nyt niin, että porsaat kasvavat koko elinikänsä ilman antibiootteja, kertoo Terimo.

Porsaat saavat syödäkseen lähipelloilla kasvanutta rehua: viljaa ja proteiinia rypsistä, herneestä ja härkäpavusta. Ruokinnan ansiosta lihan rasva on pehmeämpää tavalliseen porsaanlihaan verrattuna. Kaiken tämän ansiosta HK Farmarin joulukinkku on markkinoiden herkullisin, mehukkain ja murein joulukinkku.

Premium-kinkkuja ostetaan yhä enemmän

Yhä useampi valitsee joulupöytään niin sanotun premium-kinkun ja siitä ollaan valmiita myös maksamaan hiukan enemmän. Premium-kinkut ovat selvästi pienempiä, rasvattomampia ja nahattomampia kinkkuja, joissa liha näkyy selvästi jo ostohetkellä.
- HK Farmarin kinkku on todellinen premium-kinkku. Noin 2,5 kg kinkku on perinteiseen tapaan harmaasuolattu, kertoo Terimo.

HKScan on varmistanut tuotantomenetelmän uskottavuuden ja antibiootittomuuden ulkopuolisen auditoinnin avulla. Auditoinnin suoritti Det Norske Veritas. HKScanin ilman antibiootteja, lähipeltojen viljalla, rypsillä ja kotimaisilla palkokasveilla kasvanut porsaanliha on voittanut arvostetun kansainvälisen Innovaatiokilpailun. Palkinto jaettiin Brysselissä keskiviikkona 29.11.2017. HKScan osallistui Euroopan Osuustoimintajärjestön Copa Cogecan järjestämään kilpailuun yhdessä suurimman omistajansa LSO Osuuskunnan kanssa. Uudella tuotantomenetelmällä tuotettu porsaanliha sai myös kunniamaininnan aiemmin tänä syksynä Lidlin vientikilpailussa.

HKScan, Anne Terimo, kategoria- ja markkinointijohtaja, puh. 050 544 8710
etunimi.sukunimi@hkscan.com, www.hk.fi
#hookoo #ainasuomalaista

HKScan on johtava pohjoismainen ruokayhtiö. Myymme, markkinoimme ja valmistamme korkealaatuista ja vastuullisesti tuotettua sian-, naudan-, siipikarjan- ja lampaanlihaa, niistä valmistettuja tuotteita ja valmisruokia vahvoilla tuotemerkeillä. Asiakkaitamme ovat vähittäiskauppa-, food service-, teollisuus- ja vientisektorit. Kotimarkkinamme kattavat Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Baltian. Viemme tuotteita lähes 50 maahan. HKScanin liikevaihto vuonna 2016 oli lähes 1,9 miljardia euroa ja työntekijöitä on noin 7 300. HKScanin tuotemerkkejä Suomessa ovat mm. HK® ja Kariniemen®.
www.hkscan.com