Paikallisuutta ja yhteistyötä lähiseudun tuottajien kanssa

HKScanille paikallisesti tuotetut ja luotetut raaka-aineet ovat olennaisen tärkeitä. Mäkitalon Maistuvat on HKScanille luonteva kumppani, sillä yhtiön annossalaatit valmistetaan Eurassa pääosin lähiseudun tuottajien raaka-aineista. Esimerkiksi salaateissa käytettävät kaalit tulevat Euran Mannilasta Mäkitalon omalta tilalta. Kaikki annossalaateissa käytettävä porsaan-, naudan- ja broilerinliha on HKScanin 100 % suomalaista HK®- ja Kariniemen®-lihaa. Markkinoilla on tällä hetkellä kuusi annossalaattia ja tuotevalikoima laajenee syyskuussa.

Annossalaattien myynti vahvassa kasvussa

Mäkitalon Farmi -brändillä huhtikuussa 2021 markkinoille tuotujen annossalaattien ensimmäisten kuukausien myyntitavoitteet on ylitetty selvästi. Valmiiden annossalaattien vuotuinen myynnin kasvu Suomessa on noin 15 prosenttia, ja vuosittain myydään jo yli 20 miljoonaa salaattiateriaa (*).

Eurassa salaattien tuotantoa kehitetään vastaamaan kasvavaan kysyntään. Kesäkuun aikana tehtaalle asennettiin uusi pakkauslinjasto, joka mahdollistaa paitsi kapasiteetin lisäämisen myös uudenlaiset tuotteet ja laajenemisen uusiin tuoteryhmiin.

”Kuluttajat ovat ottaneet Mäkitalon Farmin annossalaatit vastaan erittäin hyvin ja jo nyt ne kasvattavat koko salaattiateriat-kategorian myyntiä. Kuluttajapalaute on ollut kannustavaa, minkä lisäksi yhteistyö Mäkitalon Farmin salaattiammattilaisten kanssa on sujunut erinomaisesti. Vähemmistöosakkuus tekee kumppanuudestamme entistä kiinteämpää ja tukee strategista tavoitettamme kasvaa monipuoliseksi ruokataloksi”, kertoo HKScanin Suomen liiketoiminnasta vastaava johtaja Jari Leija.

(*) HKScan Insight & Foresight analyysi

Jari Leija, HKScan Suomen liiketoiminnasta vastaava johtaja, p. 040 559 7213
HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com