Ensin tulivat premium-burgerit, sitten premium-pizzat. Kanaravintolat ja aivan uudenlaiset, premium kana-annokset ovat kovassa nosteessa nyt sekä maailmalla että Suomessa. Innoittajina uudelle kanabuumille toimivat muun muassa Amerikan ja Iso-Britannian valtavat Wing Fest -tapahtumat eli kanasiipifestarit, joissa on esillä parhaat kanaruokien tekijät ja tarjolla suussasulavimmat kanaherkut. Kun tähän kanailmiöön yhdistetään toinen kuuma ruokailmiö, grocerant, syntyvät uudet Wingfest®-tuotteet, joissa kohtaavat herkullinen suomalainen Kariniemen® Kananpoika ja ravintola Pretty Boy® Wingeryn jäljittelemättömät kastikkeet ja viimeistelymausteet.

Grocerant tulee sanoista "grocery" (ruokakauppa) ja "restaurant" (ravintola), ja sillä tarkoitetaan ravintolatasoisten ruokien myyntiä ruokakaupoissa.

Siipikarjanlihaa syödään enemmän kuin koskaan ennen, kanakastike on kotiruokien ykkönen

Kanaruokia syödään enemmän kuin koskaan ennen. Siipikarjan lihaa syötiin viime vuonna Suomessa noin 28,3 kilogrammaa henkilöä kohden*). Määrä on vuodesta 2000 yli kaksinkertaistunut (v. 2000 13,3 kg). Vuonna 2020 kanakastike nousi suosituimmaksi kotiruoaksi ja on pitänyt ykköspaikkaa siitä asti. TOP 3 -joukossa ovat myös pastakastike ja paistettu kala. Elintarvikkeiden valinnassa tärkeimpänä pidetään hyvää hinta-laatusuhdetta ja herkullista makua. Niiden halutaan olevan myös edullisia, ravitsevia ja terveyttä ylläpitäviä. Ostopäätökseen vaikuttaa lisäksi sopiva pakkauskoko. **)

-    Kana on yksi ruokatrendien super-match, jossa yhdistyvät perheiden lempiruokatoiveet ja ruokaostosten tärkeimmät valintakriteerit. Kysynnän kasvaessa myös kanavalikoimat ovat laajentuneet. Perinteisesti broileri on ollut vahvimmillaan arjen ruokahetkissä. Siitä on helppo ja nopea valmistaa arkiruokia, ja itsessään miedon makuisena siitä saa helposti maustamalla monenlaisia herkullisia ja terveellisiä ruokia koko perheelle. Tällä hetkellä kovin kanabuumi on ravintolapuolella, jossa siipikarja raaka-aineena on kovassa kasvussa, kertoo HKScanin Suomen tutkimus- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Järvinen.

Kariniemen Wingfest tuo ravintolatason maut kotikeittiöön

Hunajamarinoiduista suikaleista on kokattu kanakastikkeita jo yli 30 vuotta ja monet muutkin arjen kanaruoat ovat meillä hyvin hallussa. Uudenlaisista kanatuotteista etsitään ruokaelämyksiä, vaihtelua arkeen ja ideoita juhlavampiin kodin ruokahetkiin. Yksi nouseva ruokatrendi on ”to share” -syöminen eli jaettavat ateriat.

-    Syyskuun alussa tuomme kauppoihin Kariniemen Wingfest -uutuustuotteet, joissa yhdistyvät suomalainen Kariniemen Kananpoika ja Pretty Boy Wingery -ravintoloiden kastikkeet ja viimeistelymausteet. Nyt ihan jokainen voi valmistaa kotona ravintolatasoisen kana-aterian tai järjestää omat elämykselliset kanafestarit, vaikka joka päivä, hehkuttaa Järvinen.

Ravintola Pretty Boy Wingery -ravintoloissa valmistetaan annokset suomalaisesta kanasta

Pretty Boy Wingery syntyi kesällä 2021, kun Mikko Mollberg tiimeineen avasi kanasiipiä tarjoilevan ruokavaununsa Helsingin Töölöntorille. Muutaman kuukauden päästä Pretty Boy Wingery avasi ovensa Espoon Iso Omenaan. Nyt ravintoloita on ruokakärryn lisäksi jo viisi.

Ravintola Pretty Boy Wingeryn filosofia on selkeä: kotimaista kanaa Kariniemen kotitiloilta, käsintehtyjä kastikkeita tuoreista raaka-aineista ja autenttisia makuyhdistelmiä maailmalta. Kasvaneeseen kasvis- ja vegaaniruoan kysyntään Pretty Boy vastaa täysin vegaanisella NoChickenillä.

-    Meille on alusta asti ollut selkeä valinta, että käytämme ainoastaan suomalaista, vastuullisesti tuotettua kanaa. Toinen tinkimätön periaatteemme on viimeisen päälle hiotut kastikkeet ja viimeistelymausteet, jotka tekevät kana-annoksistamme ennenkokemattoman herkullisia, kertoo Pretty Boy Oy:n toimitusjohtaja Mikko Mollberg.

Kariniemen kotitiloilla kaikkein tärkeintä on kananpoikien hyvinvointi ja terveys. Suomalaiset kananpojat ovat tutkitusti maailman terveimpiä ja Kariniemen Kananpoika on kasvatettu ilman antibiootteja. Kariniemen kotitiloille kehitetään jatkuvasti uusia innovaatioita. Kananpoikien hyvinvoinnin edistämiseksi on ryhdytty kokeilemaan muun muassa 24/7 tekoälykameroiden käyttöä. Kerätyn datan perusteella on rakennettu uusia virikkeitä linnuille ja näin parannettu entisestään niiden hyvinvointia.

Näin saat onnistuneen Wingfest-makunautinnon:

1. Kypsennä kanat rapeiksi ohjeen mukaan.
2. Siirrä kypsät kanat kulhoon ja sekoita joukkoon kastike ja viimeistelymausteet.
3. Nauti tuotteet heti rapeina & lämpiminä!

Kariniemen Wingfest-sarjan uutuustuotteet:

Kariniemen Wingfest Boneless Soul Survivor 445 g
- Rapeaksi pintamaustettuja kananpojan paistipaloja.
- Viimeistelyyn Pretty Boy Wingery -ravintolan Soul Survivor –kastike ja seesaminsiemenet.

Kariniemen Wingfest Fileeviipale Bang Coq 415 g
- Rapeaksi pintamaustettuja kananpojan fileeviipaleita.
- Viimeistelyyn Pretty Boy Wingery -ravintolan Bang Coq –kastike ja paahdettu sipulirouhe.

Kariniemen Wingfest Wings Buffalo 750 g
- Pintamaustettuja kananpojan siipiä.
- Viimeistelyyn Pretty Boy Wingery -ravintolan Buffalokastike & juustolastut.

*) Tiedot ilmenevät Luonnonvarakeskuksen (Luke) ravintotaseen ennakkotiedoista. Määrä ilmoitetaan luullisen lihan määränä.
**) Kantar TNS Agri Oy, 2022

Kuvat:
Linkki kuvakoriin, josta löytyvät Kariniemen Wingfest pakkauskuvat ja annoskuvat

Tutkimus- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Järvinen, HKScan Suomi, puh. 010 570 2381, mikko.jarvinen@hkscan.com
HKScan Media Service Desk p. 010 570 5700 tai sähköpostitse communications@hkscan.com
Toimitusjohtaja Mikko Mollberg, Pretty Boy Oy, puh. 040 485 4227, mikko@prettyboy.fi

@kariniemenkotitila
#kariniemen